Takip Edin

OSGB Makaleleri

Yüksekte Çalışma

Yayınlanma tarihi

-

Yüksekte Çalışma

Yüksekte Çalışma Nedir ?

Türkiye’de iş sağlığı ve güvenliği kapsamında yaşanan kazaların çoğu yüksekte çalışma sebebiyle gerçekleşmektedir. Yüksekte çalışma iş kazalarında genel riskler düşme,takılma sonucu düşme,kayma sonucu düşme sonucuyla gerçekleşmektedir. İşiniz genel olarak yüksekte çalışma şeklinde ise iş sağlığı ve güvenliği kültürünü iyi bilmeli ve uygulamalısınız aksi takdirde bahsettiğimiz iş kazasılarının başınıza gelmesi yüksek bir olasılık olacaktır. Yüksekte çalışmanın en riskli görüldüğü sektör inşaatlardır. İnşaatlarda yüksekte çalışma eğitimi mutlaka iş sağlığı ve güvenliği kuralları çerçevesinde çalışanlara verilmelidir. Yüksekte çalışma eğitimi çok tehlikeli olan sektörlerde mutlaka verilmelidir.

Yüksekliğin tanımı : Adım atarak çıkamayacağınız yerler olarak tanımlanabilir. Bir insanın denge noktası ikinci bel omurudur. Yani ikinci bel omurunu geçen yerler yüksek olarak kabul edilir. Yüksekte çalışma kuralları ve korunma yöntemleri standartlarla belirlenmiştir.Çalışma hayatında ülkeden ülkeye farklılık gösteren yükseklik kavramı Avrupa’da 1.8m Amerika’da 1,2 m.olarak belirlenmiştir.Yani bu yükseklikler ve daha üzerinde çalışan personelin mutlaka ”Kişisel Koruyucu Donanımları ” ile korunması gerekir.Dünyadaki istatikler 3 – 4 metre üzerinde çalışırken düşen insanların % 85’inin hayatını kaybettiğini göstermektedir. Nerelerden düşeriz : a .Merdivenler b .Korkuluklar c. İskeleler d. Dar alanlar e. Çatılar f. Boşluklar Üzerinde bulunduğunuz yere göre daha yüksek olan yerlere ve yüksek yerlerden de aşağıya atlamayın.

Yüksekten Düşmeye Karşı Önlem Almak

Dünyada hiçbir değer bir insan hayatından daha önemli değildir.Bununla birlikte insan hayatına mal olan her türlü olay,maddi ve manevi kayıplara yol açmaktadır. Teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin makineler insan gücünün yerini alamamıştır. Yeniliklere uyum sağlamada, insan gücü hala en geçerli güç olmaya devam etmektedir. Maalesef tüm teknolojik gelişme ve uygulamalara karşın dikkatsizlik veya insan hayatı için geliştirilmiş güvenlik önlemlerini almadan çalışan birçok insan hayatını kaybetmekte,sakat kalmakta, ciddi şekilde yaralanmaktadır. Bu nedenle; yüksekte çalışmak durumunda kalan biri, düşerek yaralanma veya ölme riskini de beraberinde taşımaktadır.

İlginizi Çekebilir:  Türkiye'de İş Kazası İstatistikleri

Yüksekten Düşmenin Nedenleri ve Yüksekten Düşmeyi Önlemek

Bilgi eksikiliği: Kişinin yaptığı işle ilgili olarak yeterli ve istenilen donanımda bilgiye sahip olmaması.

Personel seçimi : Doğru işe doğru personelin tayin edilmemesi. Yapılan işin çalışanın fiziksel yapısıyla uyuşmaması ( az görme, işitme, herhangi bir organını kullanamama vb.)

İş güvenliği kurallarının teşvik edilmemesi : Yöneticilerin iş güvenliği kurallarının gerekliğine inanmaması ve bu kuralların uygulanması için personellerini teşvik etmemeleri.

Mühendislik: Tasarlanmış sistem güvenli çalışmayı zorlaştırması , işin asgari gereksinmelerine cevap vermemesi.

Yetersiz Kişisel Koruyucu Ekipman: Kişisel koruyucu ekipmanın kullanılmaması veya yetersiz olması. Baret takmama, eldiven veya gözlük kullanmama, temizlik kurallarına uymama vb.

Yetersiz Gözlem ve Bakım: Gözlem ve bakım programı kritik ekipmanları kapsamıyor. Program yeterince takip edilmiyor. Birimler arası iletişim kopuk,gözlenenler ilgililere iletilmiyor.

Güvensiz Çalışma Yöntemleri: Güvenli olduğu kabul edilen iş güvenliği kurallarının, çalışma yöntemlerinin güvensiz olması.

İş Güvenliğinde İskele ve Merdivenlerin Kullanımı

Yüksekte yapılan çalışmaların uygun kenar koruması olan bir platform üzerinde gerçekleştirilmesi gereklidir. Bunun mümkün olmadığı durumlarda merdiven kullanımı sıkça başvurulan bir uygulamadır.Çalışma ortamına kolaylıkla getirilebilmesi, pratik olması, ucuzluğu gibi nedenlerle kısa süreli hafif işlerde merdivenler tercih edilmektedir.

Ekipman seçilmesi : Hangi ekipmanın kullanılacağına karar verirken öncelikle işin içeriği,ne zaman biteceği ve nerede kullanılacağı dikkate alınmalıdır.Her çeşit işte merdiven kullanılabilir ancak bunun yerine öncelikle bir çalışma platformunun (uygun şekilde inşa edilmiş hareketli yapı iskelesi veya hareketli çalışma platformu gibi ) kullanılması daha güvenlidir.Olukların takılması veya çıkarılması, pencerelerin yerleştirilmesi, boyama ve yıkım işleri, iskelelerin veya taşınabilir çalışma platformlarının üzerinde gerçekleştirilmelidir.

İş Güvenliğinde Merdiven Güvenliğinin Püf Noktaları 

Düz Merdiven Kurulumu
  • Her gün kullanım öncesi kontrol edin
  • Sabitleyin
  • Zemin sağlam ve düz olmalıdır.
  • Güvenli bir zemin için maksimum yan eğim 160 derece
  • Güvenli bir zaman için maksimum geri eğim 60 derece
  • Merdiven üst ucu sağlam bir yere dayanmalıdır.( plastik oluklar olmaz)
  • Basılan yerler temiz olmalıdır.
İlginizi Çekebilir:  Güvenlik Sağlık İşaretlerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Önemi
Düz Merdiven Kullanımı
  • Çalışma süresi kısa olmalıdır. (en fazla 30 dakika )
  • Taşınan şeyler hafif olmalıdır.( en fazla 10 kg )
  • Merdiven açısı 75 derece
  • 4’te 1 kuralı (yukarı doğru beher 4 birim için dışa doğru 1 birim) olmalıdır.
  • Tırmanırken her zaman merdivene tutunun.
  • Aşırı uzanmayın emniyet kemeri tokanızın merdiven ayakları arasında kalmasına dikkat edin ve çalışırken iki ayağınızı da hep aynı basamak üzerinde tutun.
  • En üstteki iki basamak üzerinde çalışmayın. Bu kısım elle tutunmak içindir.
Katlanır Merdiven Kurulumu
  • Hergün kullanım öncesi kontrol edin.
  • Tam açılması için yeterli alan olmasını sağlayın.
  • Kilitleme tertibatını kullan.
  • Zemin sağlam ve düz olmalıdır.
  • Basılan yerler temiz olmalıdır.
Katlanır Merdiven Kullanımı
  • Çalışma süresi kısa olmalıdır. ( en fazla 30 dakika )
  • Taşınan şeyler hafif olmalıdır.( en fazla 10 kg )
  • En üstteki iki basamak üzerinde çalışmayın.Bu kısım elle tutunmak içindir.
  • Tırmanırken her zaman merdivene tutunun.
  • Aşırı uzanmayın emniyet kemeri tokanızın merdiven ayakları arasında kalmasına dikkat edin ve çalışırken iki ayağınızıda hep aynı basamak üzerinde tutun.

İş Güvenliğinde İskelelerin Güvenli Kullanılması

Başka bir amaçla kullanmak üzere platform zeminini oluşturan ahşap, saç vb. malzemeler yerinden kaldırılmamalı
tırabzanlar, korkuluklar hareket ettirilmemeli ve bağlantıların yeri değiştirilmemelidir. Değişiklikler mutlaka uzman kişiler tarafından yapılmalıdır.Tam olarak kurulmamış platformlarda çalışmamalıdır.İskeleler taşıyabilecekleri kapasitenin üzerinde
yüklenmemeli ve üzerine konan yükleri taşıyabilecek şekilde tasarlandıklarından emin olunmalıdır. Çalışma platforma ulaşabilmek için uygun merdiven veya basamakların bulunduğundan emin olunmalıdır.

İskelelerin Kontrolü

İskeleler uzman kişi tarafından ;
* İlk kullanımdan önce ,
* Önemli bir değişiklik olduğunda ,
* İskelenin sağlamlığını etkileyecek herhengi bir olaydan sonra,
* Düzenli periyotlarla kontrol edilmeli ve bir aksaklık bulunduğu taktirde düzeltilmelidir.
– Taşeron gibi işveren sorumluluğuna haiz kişi ve kurumlar,başka bir çalışma alanından temin edilen iskelenin güvenli olduğundan emin olmalıdırlar.

İlginizi Çekebilir:  Hijyen Eğitimi

Yüksekte Çalışma Yönetmeliği 2018  linkinden daha detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.

 

 

Devamını oku

OSGB Makaleleri

İş Kazası Bildirimi

Yayınlanma tarihi

-

İş Kazası Bildirimi

İş Kazası Bildirimi

5510 Sayılı SGK Kanununa göre  üzere işyerinde ya da işyeri sınırlarında meydana gelen olaydır. İşletme sınırları içerisinde gerçekleşen iş kazalarının belirlik kurallar çerçevesinde iş kazası bildirimi yapılması gerekmektedir.

SGK İş Kazası Hakkından Hangi Çalışanlar Yararlanmaktadır ?

  • 4a yani ssk kapsamında çalışanlar,
  • 4b yani bağkur kapsamındakiler,
  • Ek 5 tarım sigortası kapsamında isteğe bağlı prim ödeyenler,
  • Tutuklu ve hükümlüler,
  • Mesleki eğitim merkezinde eğitim gören aday çıraklar, meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerden staja tabi tutulanlar, üniversitede okurken staja tabi tutulan öğrenciler,
  • Vazife malulluğu aylığı bağlanıp 4a ssk kapsamında çalışanlar ya da 4/b bağkur kapsamında prim ödeyenler,
  • İŞKUR kursiyerleri.
  • İntörn öğrencileri.

İş Kazası Bildirimi Nasıl Yapılır ?

İş kazası bildirimi nasıl yapılır ? – İş kazası girişini diğer ismi ile SGK iş kazası bildirimini, iş kazası oluş tarihinden sonraki 3 iş günü içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumu’na elektronik ortamda ya da manuel ortamda yapılır

Eğer çalışan işverenin kontrolü dışında olan bir yerde SSK iş kazası geçirdiyse ve işveren bu durumu geç öğrendiyse SGK iş kazasi bildirimi işverenin öğrendiği günden sonraki 3 iş günü içerisinde yapılmalıdır.

iş kaza bildirimi süresini hesaplarken sadece iş günlerini hesaba dahil etmeniz gerekir. İş kazası bildirimi sgk’ya yapılacağı süre hesabında tatil günleri dikkate alınmaz. Cumartesi, pazar ve resmi tatil günleri ile bayram günleri iş kazası bildirim süresinden düşmez.

İş kazası girişini belirlenen süre içerisinde elektronik ortamda Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirmeniz gerekir. Tabi elektronik ortamda sadece SGK E-Bildirge şifresi sahibi olan ve 4a SSK kapsamında sigortalı çalıştıran işverenler iş kazasi bildirim girişi yapabilir. Diğer sigortalıların ve bağkurluların İş Kazası ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu ile Sosyal Güvenlik Kurumu’na bildirim yapması gerekir.

İlginizi Çekebilir:  Diş Hekimliğinde İş Sağlığı ve Güvenliği

İş Kazası Bildirim Süresi

Yukarıda da belirttiğimiz üzere iş kazası bildirim süresi iş kazasının oluş tarihinden itibaren 3 iş günüdür.

Sistem iş kazası girişinde kayıt işlemi başarısız uyarısı veriyorsa ne yapılmalıdır?

İş kazası bildirimi formunu doldurdunuz. Kaydet tuşuna bastınız. Ama kayıt başarısız hatası aldınız. Bunun bir kaç sebebi olabilir;

Eğer çalışan işyerinde yeni işe girdiyse ve henüz aylık prim ve hizmet belgesi gönderilmediyse sistem bu kişiyi işyerinde çalışan olarak görmez ve kaydı tamamlamaz. Bunun için çalışan adına aylık prim ve hizmet belgesi göndermeniz ya da sigortalı hesap fişi girmeniz gerekir. Bu durumda problem çözülür.

İş kazası SGK bildirimi yaparken bilgilerden birini eksik girmiş olabilirsiniz. Bu durumda girdiğiniz bilgileri gözden geçirmeniz gerekir.

SGK sisteminden kaynaklanan bir problem olabilir. Bu durumda süresi içerisinde tekrar denemeniz gerekir.
Yukarıdakileri yapmış olmanıza rağmen hala kayıt yapamadıysanız bu durumda iş kazasI bildirimini manuel yapmaktan başka çareniz kalmıyor. Aksi takdirde işlem cezalı olur ve geç SGK kaza bildiriminden dolayı ceza yersiniz.

İş kazası bildirme hangi SGK’ya yapılır, işyerinin bağlı bulunduğu SGK’ya mı yoksa herhangi bir SGK’ya mı?

Normalde iş kazaları bildirimi işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik Merkezine yapılması gerekmektedir. Ancak acil durumlarda iş kazası bildirimi süresi içerisinde işkazası bildirimini başka bir Sosyal Güvenlik Merkezi’ne elden verebilirsiniz. Bildirim yaptığınız SGM sgk iş kazasi bildiriminizi ilgili SGM’ye gönderir.

İş Kazası Bildirmeme Cezası

İşveren olarak iş kazası bildirimleri yukarıda belirtilen sürede bildirmemeniz halinde Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 6331 sayılı Kanun gereği tarafınıza iş kazası bildirmeme cezası uygulanır. 2018 iş kazası bildirmeme cezası tutarı geç bildirim başına asgari olarak 2702,00 TL’dir. Ancak işyerinizin tehlike sınıfı ve çalışan sayısına göre uygulanacak idari para cezası tutarı farklılık gösterebilmektedir. Buna göre 6331 sayılı Kanun gereği iş kazası geç bildiriminden dolayı uygulanacak idari para cezası tutarları şu şekilde olacaktır;

İlginizi Çekebilir:  Heimlich Manevrası

10’dan az çalışanı olan işyerleri için;

Az tehlikeli ise aynı miktarda yani 3092,00 TL olarak uygulanır.
Tehlikeli sınıfta ise %25 arttırılır. Yani 3865 TL uygulanır.
Çok tehlikeli sınıfta ise %50 arttırılır yani 4638,00 TL olarak uygulanır.

10 ile 49 çalışanı olan işyerleri için;

Az tehlikeli ise aynı miktarda yani 3092,00 TL olarak uygulanır.
Tehlikeli sınıfta ise %50 arttırılır yani 4638,00 TL olarak uygulanır.
Çok tehlikeli sınıfta ise %100 arttırılır yani 6184,00 TL olarak uygulanır.

50’den Fazla Çalışanı olan işyerleri için;

Az tehlikeli sınıfta ise %50 arttırılır yani 4638,00 TL olarak uygulanır.
Tehlikeli sınıfta ise %100 arttırılır yani 6184,00 TL olarak uygulanır.
Çok tehlikeli sınıfta ise %200 arttırılır yani 9276,00 TL olarak uygulanır.

İş kazası rapor parası ne kadar?

İş kazasından dolayı geçici iş göremezlik raporu almanız halinde raporlu olduğunuz süre boyunca SGK size günlük olarak ortalama brüt kazancınızın 2/3’ünü öder. Yatarak tedavilerde bu tutar ortalama brüt kazancın 1/2’sidir.İş kazasında SGK raporlu olduğunuz sürenin tamamına ödeme yapar.

İş Kazası Rapor Parası Hesaplama linketen detaylara ulaşabilirsiniz : https://sgkbilgisi.com/is-kazasi-rapor-parasi-hesaplama-2018/

İş kazası sonucu SGK’dan sürekli maaş nasıl alınır?

İş kazası sonucu çalışma gücü kayıp oranınız en az %10 üzerinde geldiyse Sosyal Güvenlik Kurumu’ndan sürekli olarak gelir alabilirsiniz. Sürekli iş göremezlik geliri adı verilen bu gelir size ömür boyu ödenir. Bu geliri aldığınız süre boyunca çalışmanız halinde gelir kesilmez. Ayrıca bu gelir üzerinden hem siz hemde bakmakla yükümlü olduğunuz eşiniz, çocuklarınız, anne ve babanız da sağlık hizmetlerinden ücretsiz yararlanabilir.

Ölümlü İş Kazası Sonucu Geride Kalanlara Maaş Bağlanır mı, Şartları Nelerdir?

İş kazası sonucu vefat eden kişinin hak sahiplerine (eş, çocuk, anne, baba) sürekli iş göremezlik geliri bağlanır. Bu gelir için 1 günlük çalışma bile yeterlidir. Olayın SGK tarafından iş kazası sayılması gelir bağlanması için yeterlidir. Vefat eden kişinin aynı zamanda gün sayısı ölüm aylığı bağlanması için yeterli ise (ssk için 900 gün, bağkur için 1800 gün) hak sahiplerine hem emekli aylığı hem de sürekli iş göremezlik geliri bağlanabilir

İlginizi Çekebilir:  OSGB Hizmetleri

SGK İş Kazası Bildirim Formu : https://uyg.sgk.gov.tr/IsvBildirimFormu/welcome.do

 

 

Devamını oku

OSGB Duyuruları

İşe Giriş Sağlık Raporu

Yayınlanma tarihi

-

İşe Giriş Sağlık Raporu

İşe Giriş Sağlık Raporu

Sağlık raporu işe giriş için alınması gereken zorunlu bir belgedir.

Sağlık Raporu Nereden ve Nasıl Alınır ?

Çalışanların işe giriş sağlık raporu 6331 sayılı İş Sağılı ve Güvenliği Yasası gereğince OSGB İşyeri hekimleri tarafından verilmektedir. İlgili hekim gerekli kontrolleri yaptıktan sonra çalışanın işe uygunluğunu değerlendirir. Daha sonra işe giriş periyodik muayene formunu doldurarak çalışmaya elverişlidir onayı verir.

OSGB İşyeri hekimleri; işe giren her işçiye gerekli muayeneleri yapar, poliklinik ve laboratuvar tahlil raporlarını inceler ve işe uygunluklarını onaylar. Yapılan iş türüne göre belirlenen periyotlarda çalışanların periyodik muayenelerini yaparak mesleki maruziyetleri belirler ve işyeri sağlık gözetimlerini yaparlar.

Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfa giren işlerde çalışacak çalışanların işe girişlerinde, işe uygun olduklarının fiziki muayene ve laboratuar tahlillerine dayanılarak hazırlanan OSGB sağlık raporu ile belirlenmesi zorunludur. Bu tip iş kollarında işe giriş sağlık raporu alınmadan işe başlatılması halinde çalışan başına 1350.TL para cezası uygulanmaktadır.

İşin devamı süresince asgari olarak çok tehlikeli işlerde yılda 1, tehlikeli işlerde 3 yılda bir, az tehlikeli işlerde 5 yılda 1 tekrar sağlık raporu ve işyeri hekimi onayı işlemleri tekrarlanmak durumundadır. OSGB İşyeri hekiminin gerekli görmesi halinde ise sağlık raporu işlemleri yasal asgari süre gözetilmeksizin yapılır.

İş İçin Sağlık Raporu Ne Zaman Alınır ?

Anayasanın 6331 sayılı yasasının ” Sağlıklı Gözetin” başlıklı 15. maddesine göre iş verenler işçilerine;
• İşe girdiklerinde
• İş değişikliğinde
• İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaştıktan sonra işe dönüş talebi halinde
• İşin devamı süresince çalışanın ve işin niteliği ile iş yerinin tehlike sınıfına göre bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla yaptıkları işe uygun olup olmadığına dair sağlık raporu almak zorundadırlar.

İlginizi Çekebilir:  İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliğinde Değişiklik

10’dan Az Çalışana Sahip İşyerleri İçin Sağlık Raporu

Ancak iş için sağlık raporu nasıl alınır konusunda bahsettiklerimiz hakkında istisnai bir durum mevcuttur. Geçtiğimiz sene çıkartılmış olan Torba Yasa ile 10’dan daha az sayıda çalışanı bulunan ve az tehlikeli işyerleri için kamu hizmet sunucuları veya aile hekimlerinde de sağlık raporu alınabilmektedir.

Başka bir anlatım ile şayet ondan az sayıda çalışanınız varsa ve örneğin ofis işyeri gibi az tehlikeli sektörlerde faaliyet gösteren bir işyerinde çalışacaksanız sağlık raporu olarak işçinizin aile hekimi veya bir devlet hastanesinden alacağı sağlık raporunu kabul edebilmektesiniz. Ancak özellikle belirtmek gerekirse bu sadece az tehlikeli işyerleri ile ondan az sayıda çalışanı olan işyerleri için geçerlidir. Şayet maden, fabrika gibi tehlikeli veya depoculuk faaliyetleri gibi tehlikeli işlerde çalışan sayınız bir iki kişi bile olsa sağlık raporu işyeri hekiminden alınmak zorundadır.

İş İçin Sağlık Raporu Özel Hastanelerden Alınabilir Mi?

Burada çok sorulan sorulardan bir tanesi de işçiler için alınmak istenen sağlık raporunun özel hastanelerden temin edilip edilemeyeceğidir. Sağlık Bakanlığının 07.05.2004 tarihli 2004/67 sayılı Özel Hastanelerde Sağlık Kurulu Raporu Düzenlenmesi Hakkında Genelgesinde “Özel hastanelerde; usulüne uygun olarak teşekkül ettirilmiş olsa bile özürlü sağlık kurulu raporu, vergi muafiyeti raporu, yurt dışı tedavi raporu, maluliyet raporu, özel tertibatlı araç ithali amacıyla alınan raporlar gibi özellikli raporlar verilemez” hükümleri yer almaktadır. Bu sebepten dolayı özel hastaneler veya özel sağlık hizmeti sunucuları işe giriş ve aralıklı sağlık muayeneleri için sağlık raporu veremez. Özel hastanelerden alınan işçi raporları bu madde yüzünden geçersizdir.

İş İçin Alınan Sağlık Raporu Ücretli Midir? Ücreti Ne Kadardır?

Tek Hekim Sağlık Raporu için; Sağlık Bakanlığı Fiyatı 50 TL, Üniversite Fiyatı 75 TL, Sağlık Kurulu Raporu için ise; Sağlık Bakanlığı 200 TL, Üniversite Fiyatı 300 TL ücret alınıyor. Aile hekimlerinden ve işyeri hekimlerinden temin edeceğiniz sağlık raporu ise ücretsiz olarak verilmektedir.
Ne yazıktır ki, iş kazaları ve meslek hastalıklarının tespit edilmesi için bu kadar hayati öneme sahip olan periyodik kontrolleri ne işçilerimiz ne de işverenlerimiz önemsemektedir. İşe giriş için gerekli olan sağlık raporu almak halen bürokratik bir engel ya da zaman kaybı olarak görülmektedir. Sağlık raporu alma işlemini işçiler ikametgah vermek gibi, personel müdürlükleri de evrak toplama işi olarak görmekteler. İşçiler “Bana bir şey olmaz!” mantığı ile hareket etmektedirler. Ancak her sene ülkemizde 2 binin üzerinde ölümlü iş kazası olduğunu unutmamamız gerekmektedir.

İlginizi Çekebilir:  28 Nisan İş Sağlığı ve Güvenliği Günü

İşe giriş sağlık raporu ücreti,İşe giriş sağlık raporu aile hekimi,İşe giriş sağlık raporu örneği,işe giriş sağlık raporu alınacak merkezlerin listesiişe giriş sağlık raporu veren hastaneler

Devamını oku

OSGB Haberleri

İşe Giriş Sağlık Raporu

Yayınlanma tarihi

-

İşe Giriş Sağlık Raporu

İşe Giriş Sağlık Raporu

Sağlık raporu işe giriş için alınması gereken zorunlu bir belgedir.

Sağlık Raporu Nereden ve Nasıl Alınır ?

Çalışanların işe giriş sağlık raporu 6331 sayılı İş Sağılı ve Güvenliği Yasası gereğince OSGB İşyeri hekimleri tarafından verilmektedir. İlgili hekim gerekli kontrolleri yaptıktan sonra çalışanın işe uygunluğunu değerlendirir. Daha sonra işe giriş periyodik muayene formunu doldurarak çalışmaya elverişlidir onayı verir.

OSGB İşyeri hekimleri; işe giren her işçiye gerekli muayeneleri yapar, poliklinik ve laboratuvar tahlil raporlarını inceler ve işe uygunluklarını onaylar. Yapılan iş türüne göre belirlenen periyotlarda çalışanların periyodik muayenelerini yaparak mesleki maruziyetleri belirler ve işyeri sağlık gözetimlerini yaparlar.

Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfa giren işlerde çalışacak çalışanların işe girişlerinde, işe uygun olduklarının fiziki muayene ve laboratuar tahlillerine dayanılarak hazırlanan OSGB sağlık raporu ile belirlenmesi zorunludur. Bu tip iş kollarında işe giriş sağlık raporu alınmadan işe başlatılması halinde çalışan başına 1350.TL para cezası uygulanmaktadır.

İşin devamı süresince asgari olarak çok tehlikeli işlerde yılda 1, tehlikeli işlerde 3 yılda bir, az tehlikeli işlerde 5 yılda 1 tekrar sağlık raporu ve işyeri hekimi onayı işlemleri tekrarlanmak durumundadır. OSGB İşyeri hekiminin gerekli görmesi halinde ise sağlık raporu işlemleri yasal asgari süre gözetilmeksizin yapılır.

İş İçin Sağlık Raporu Ne Zaman Alınır ?

Anayasanın 6331 sayılı yasasının ” Sağlıklı Gözetin” başlıklı 15. maddesine göre iş verenler işçilerine;
• İşe girdiklerinde
• İş değişikliğinde
• İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaştıktan sonra işe dönüş talebi halinde
• İşin devamı süresince çalışanın ve işin niteliği ile iş yerinin tehlike sınıfına göre bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla yaptıkları işe uygun olup olmadığına dair sağlık raporu almak zorundadırlar.

İlginizi Çekebilir:  Güvenlik Sağlık İşaretlerinin İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Önemi

10’dan Az Çalışana Sahip İşyerleri İçin Sağlık Raporu

Ancak iş için sağlık raporu nasıl alınır konusunda bahsettiklerimiz hakkında istisnai bir durum mevcuttur. Geçtiğimiz sene çıkartılmış olan Torba Yasa ile 10’dan daha az sayıda çalışanı bulunan ve az tehlikeli işyerleri için kamu hizmet sunucuları veya aile hekimlerinde de sağlık raporu alınabilmektedir.

Başka bir anlatım ile şayet ondan az sayıda çalışanınız varsa ve örneğin ofis işyeri gibi az tehlikeli sektörlerde faaliyet gösteren bir işyerinde çalışacaksanız sağlık raporu olarak işçinizin aile hekimi veya bir devlet hastanesinden alacağı sağlık raporunu kabul edebilmektesiniz. Ancak özellikle belirtmek gerekirse bu sadece az tehlikeli işyerleri ile ondan az sayıda çalışanı olan işyerleri için geçerlidir. Şayet maden, fabrika gibi tehlikeli veya depoculuk faaliyetleri gibi tehlikeli işlerde çalışan sayınız bir iki kişi bile olsa sağlık raporu işyeri hekiminden alınmak zorundadır.

İş İçin Sağlık Raporu Özel Hastanelerden Alınabilir Mi?

Burada çok sorulan sorulardan bir tanesi de işçiler için alınmak istenen sağlık raporunun özel hastanelerden temin edilip edilemeyeceğidir. Sağlık Bakanlığının 07.05.2004 tarihli 2004/67 sayılı Özel Hastanelerde Sağlık Kurulu Raporu Düzenlenmesi Hakkında Genelgesinde “Özel hastanelerde; usulüne uygun olarak teşekkül ettirilmiş olsa bile özürlü sağlık kurulu raporu, vergi muafiyeti raporu, yurt dışı tedavi raporu, maluliyet raporu, özel tertibatlı araç ithali amacıyla alınan raporlar gibi özellikli raporlar verilemez” hükümleri yer almaktadır. Bu sebepten dolayı özel hastaneler veya özel sağlık hizmeti sunucuları işe giriş ve aralıklı sağlık muayeneleri için sağlık raporu veremez. Özel hastanelerden alınan işçi raporları bu madde yüzünden geçersizdir.

İş İçin Alınan Sağlık Raporu Ücretli Midir? Ücreti Ne Kadardır?

Tek Hekim Sağlık Raporu için; Sağlık Bakanlığı Fiyatı 50 TL, Üniversite Fiyatı 75 TL, Sağlık Kurulu Raporu için ise; Sağlık Bakanlığı 200 TL, Üniversite Fiyatı 300 TL ücret alınıyor. Aile hekimlerinden ve işyeri hekimlerinden temin edeceğiniz sağlık raporu ise ücretsiz olarak verilmektedir.
Ne yazıktır ki, iş kazaları ve meslek hastalıklarının tespit edilmesi için bu kadar hayati öneme sahip olan periyodik kontrolleri ne işçilerimiz ne de işverenlerimiz önemsemektedir. İşe giriş için gerekli olan sağlık raporu almak halen bürokratik bir engel ya da zaman kaybı olarak görülmektedir. Sağlık raporu alma işlemini işçiler ikametgah vermek gibi, personel müdürlükleri de evrak toplama işi olarak görmekteler. İşçiler “Bana bir şey olmaz!” mantığı ile hareket etmektedirler. Ancak her sene ülkemizde 2 binin üzerinde ölümlü iş kazası olduğunu unutmamamız gerekmektedir.

İlginizi Çekebilir:  Hijyen Eğitimi

 

Devamını oku

Trending