Takip Edin

OSGB Makaleleri

OSGB AÇMA ŞARTLARI

Yayınlanma tarihi

-

OSGB Açma Şartları

OSGB İstanbul, İş sağlığı ve güvenliği hizmetleri genel olarak OSGB firmaları tarafından verilmektedir. Yani iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli hizmeti osgb tarafından sağlanır. Bunun sonucunda her ilde OSGB ihtiyacı oluşmuştur ve OSGB açmak farklı bir iş kolu halini almıştır.
OSGB yani ortak sağlık ve güvenlik birimi açma şartları OSGB yönetmeliği olarak da bilinen isg hizmetleri yönetmeliği ile belirlenmiştir.

OSGB AÇMA ŞARTLARI 2018

OSGB İstanbul, OSGB açma şartları içerisinde tam süreli iş sözleşmesi ile çalışan yani tam zamanlı iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli bulunması zorunludur. İş güvenliği uzmanı sınıfı şart aranmamaktadır. Bu kişiler sadece kuruluşunda yer aldıkları OSGB’de görev alabilirler.

OSGB açma şartlarından biri de OSGB oda ölçüleri olarak belirlenmiştir. OSGB’ler en az 10 metrekarelik muayene, 15 metrekarelik ilkyardım ve acil müdahale, 10 metrekarelik iş güvenliği uzmanı odaları ile 12 metrekarelik bekleme yerinden oluşur.Bu odalar haricinde yönetmelikte belirtilmemiş olsa da eğitim salonu da OSGB’lerde bulunması gereken odalardan birisidir. OSGB açma şartları sağladıktan sonra OSGB başvurusu yapılabilir.

OSGB BAŞVURU İŞLEMLERİ

OSGB başvurusu yapmak için Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na yani yeni adıyla Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na dilekçe ile müracaat etmek gereklidir. Dilekçe ile beraber aşağıdaki belgelerin de iletilmesi gereklidir.

⇒ Ticari şirketler için tescil edildiğini gösteren Ticaret Sicil Gazetesi,

⇒ Tam süreli çalışma zorunluluğu bulunan işyeri hekimi, iş güvenliği uzmanı ve diğer sağlık personelinin sertifikaları ve tam süreli iş sözleşmeleri.

⇒ İş güvenliği uzmanı veya işyeri hekimi OSGB sahibi veya ortağı ise tam süreli çalışma taahhütnameleri,

⇒ OSGB’nin sorumlu müdürünün görevlendirme yazısı,

İlginizi Çekebilir:  Hastanelerde İş Sağlığı ve Güvenliği

⇒ Faaliyet gösterilecek yere ait yapı kullanma izin belgesi,

⇒ Faaliyet gösterilecek yere ait kira sözleşmesi veya tapu senedi,

⇒ Faaliyet gösterilecek yerin ölçülerinin ve bütün bölümlerinin yer aldığı 1/50 ölçekli plan,

⇒ Tapu kütüğünde mesken olarak kayıtlı bir ana gayrimenkulün bağımsız bölümlerinde OSGB’nin faaliyet gösterebileceğine dair kat malikleri kurulunun oybirliğiyle aldığı karar,

⇒ İlgili mevzuata göre binada yangına karşı gerekli tedbirlerin alındığına dair itfaiye tarafından verilen belge.

OSGB’ler tarafından hazırlanan başvuru dosyası bakanlık tarafından incelenir ve eksiklikler bildirilir.

Başvuru dosyası üzerinde incelemesi tamamlanan ve herhangi bir eksiklik bulunmayan başvurular için yerinde inceleme yapılır.

İncelemeler sırasında tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için her defasında en fazla 30 gün ve en fazla iki defa süre verilir. Belirlenen sürelerde eksiklikler giderilmez ise dosya iade edilir ve bir yıl içinde tekrar başvuru yapılamaz.

Başvuru dosyasındaki evraklarda ve yerinde inceleme sonucunda eksiklik bulunmayan başvurular için on gün içerisinde OSGB yetki belgesi düzenlenir.

Başka bir adreste şube açılması durumunda aynı şartlarda tekrar dosya hazırlanmalı ve tekrar incelemeden geçilmelidir.

OSGB Açmak için Ne Kadar Para Lazım?

OSGB konusuna yatırım yapmayı düşünen kişiler bu işin maliyeti konusunu sıklıkla gündeme getirmektedir. Bu konuyla ilgili maliyeti etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Öncelikle tüm ticari kurumlarda olduğu gibi OSGB konusunda hizmet veren kurumlar da çeşitli vergileri ödemek durumundadır. Bunun yanı sıra yer maliyeti, personel giderleri de hesaba katılmalıdır. İlk aşamada 50 bin TL’nin üzerinde para gerektiren bu sektörde sonraki aşamada yaşanabilecek giderler hesap edilmelidir.

OSGB konusu ilk çıktığı dönemde büyük bir rağbet olmuştur. Özellikle sektöre hazırlık yapmadan girmeye çalışan firmaların çoğalması nedeniyle bakanlık tarafından sıklıkla denetim uygulanmıştır. Yeterlilik sağlayamayan firmaların lisansları iptal edilmiştir. Bu konu hakkında ayrıntıların tam olarak ortaya çıkması ve kuralların uygulanması sonucunda firma sayısı azalmaktadır.

İlginizi Çekebilir:  OSGB Nedir Görevleri Nelerdir ? 

OSGB’den Nasıl Kazanç Sağlanır?

Ülkemizde OSGB firması kuran firmalar firmalara işyeri hekimi sağlamaktadır. Bu hekimlerin ücreti saatlik olarak ödenmektedir. Aynı zamanda haftalık ya da aylık olarak da ücret ödenebilmektedir. Bu da firmanın önemli oranda kazanç elde etmesini sağlamaktadır. Aynı şekilde iş güvenliği uzmanının ücreti de anlaşmaya göre belirli periyotlarla ödenmektedir.

Siz de OSGB konusunda kazanç elde etmek istiyorsanız gerekli belgeleri sağlayarak resmi başvuruda bulunabilir ve önemli gelir kazanma şansı yakalayabilirsiniz.

OSGB açarken KOSGEB desteğinide araştırabilirsiniz.

İşyeri Hekimi Odasında Bulunması Gerekenler

OSGB merkezleri, sağlık hizmetleri için 10 metrekarelik muayene, 15 metrekarelik ilkyardım ve acil müdahale odasına sahip olmalıdır. Ancak OSGB açma şartları arasında oda büyüklükleri yanında işyeri hekimi odasında bulunması gereken malzemeler de mevcuttur. Bu malzemeler basit muayeneler için kullanılan ve her yerde bulunabilen malzemelerdir.

⇒ Steteskop,
⇒ Tansiyon aleti,
⇒ Otoskop,
⇒ Oftalmoskop,
⇒ Termometre,
⇒ Işık kaynağı,
⇒ Küçük cerrahi seti,
⇒ Paravan, perde v.b,
⇒ Muayene masası,
⇒ Refleks çekici,
⇒ Tartı aleti,
⇒ Boy ölçer,
⇒ Pansuman seti,
⇒ Dil basacağı, enjektör, gazlı bez gibi gerekli sarf malzemeleri,
⇒ Keskin atık kabı,
⇒ Manometreli oksijen tüpü (taşınabilir),
⇒ Seyyar lamba,
⇒ Buzdolabı,
⇒ İlâç ve malzeme dolabı,
⇒ EKG cihazı,
⇒ Negatoskop,
⇒ Tekerlekli sandalye,

Bu malzemelere ek olarak OSGB’lerde bazı ilaçların da bulunması gereklidir. Bu ilaç ve kimyasal malzemeler Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkındaki Yönetmelik eklerinde belirtilmiş olup aşağıdaki gibidir.

Devamını oku

OSGB Makaleleri

İş Güvenliği Uzmanlarının Görev ve Yetkileri

Yayınlanma tarihi

-

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Tarafından yetki verilen İş Güvenliği Uzmanları, aşağıdaki görevleri Yetkili OSGB‘ye bağlı şekilde veya Şirkette çalışmakta olan SGK lı personel olarak “mesleki bağımsızlık ilkesi” ile yerine getirmekle yükümlüdür.

Rehberlik;

-İş yerinde yapılan çalışmalar ve yapılacak değişikliklerle alakalı olarak tasarım, makine ve diğer teçhizatın durumu, bakımı, seçimi ve kullanılan maddeler de dâhil olmak üzere işin planlanması, organizasyonu ve uygulanması, kişisel koruyucu donanımların seçimi, temini, kullanımı, bakımı, muhafazası ve test edilmesi konularının, İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatına ve genel iş güvenliği kurallarına uygun olarak sürdürülmesini sağlamak amacıyla işverene önerilerde bulunmak.

-İş sağlığı ve güvenliğiyle ilgili alınması gerekli olan tedbirleri işverene yazılı olarak bildirmek.

-İş yerinde meydana gelen iş kazası ve meslek hastalıklarının nedenlerinin araştırılması ve tekrarlanmaması için alınacak önlemler konusunda çalışmalar yaparak işverene önerilerde bulunmak.

-İş yerinde meydana gelen ancak ölüm ya da yaralanmaya neden olmayan, ancak çalışmakta olana, ekipmana veya işyerine zarar verme potansiyeli olan olayların nedenlerinin araştırılması konusunda çalışma yapmak ve işverene önerilerde bulunmak. Risk değerlendirmesi;

-İş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yapılmasıyla ilgili çalışmalara ve uygulanmasına katılmak, risk değerlendirmesi neticesinde alınması gerekli olan sağlık ve güvenlik önlemleri konusunda işverene önerilerde bulunmak ve takibini yapmak.

Çalışma ortamı gözetimi;

-Çalışma ortamının gözetiminin yapılması, iş yerinde İş Sağlığı ve Güvenliği mevzuatı gereği yapılması gerekli olan periyodik bakım, kontrol ve ölçümleri planlamak ve uygulamalarını kontrol etmek.

-İş yerinde kaza, yangın veya patlamaların engellenmesi için yapılan çalışmalara katılmak, bu konu da işverene önerilerde bulunmak, uygulamaları takip etmek; doğal afet, kaza, yangın veya patlama gibi durumlar için acil durum planlarının hazırlanması yapmış olduğu çalışmalarına katılmak, bu konu hakkında periyodik eğitimlerin ve tatbikatların yapılmasını ve acil durum planı çerçevesinde hareket edilmesini izlemek ve kontrol etmek.

İlginizi Çekebilir:  PATLAMADAN KORUNMA DOKÜMANI NEDİR? NASIL HAZIRLANIR?

Eğitim, bilgilendirme ve kayıt;

-Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimlerinin ilgili mevzuata uygun olarak planlanması konusunda çalışma yaparak işverenin onayına sunmak ve uygulamalarını yapmak veya kontrol etmek.

-Çalışma ortamıyla ilgili İş Sağlığı ve Güvenliği yapmış olduğu çalışmalar ve çalışma ortamı gözetim sonuçlarının kaydedildiği senelik değerlendirme raporunu İşyeri Hekimi ile işbirliği halinde örneğine uygun olarak hazırlamak.

-Çalışanlara yönelik bilgilendirme faaliyetlerini düzenleyerek işverenin onayına sunmak ve uygulamasını kontrol etmek.

-Gerekli yerlerde kullanılmak hedefiyle İş Sağlığı ve Güvenliği talimatları ile çalışma izin prosedürlerini hazırlayarak işverenin onayına sunmak ve uygulamasını kontrol etmek.
Bakanlıkça belirlenecek İş Sağlığı ve Güvenliğini ilgilendiren konular hakkında bilgileri, İSG KATİP’e bildirmek.

İlgili birimlerle işbirliği;

-İşyeri hekimiyle beraber iş kazaları ve meslek hastalıklarıyla ilgili değerlendirme yapmak, tehlikeli olayın tekrarlanmaması için inceleme ve araştırma yaparak gerekli önleyici faaliyet planlarını hazırlamak ve uygulamaların takibini yapmak.

-Bir sonraki senede gerçekleştirilecek İş Sağlığı ve Güvenliğiyle ilgili faaliyetlerin yer aldığı senelik çalışma planını İşyeri Hekimiyle beraber hazırlamak.

-Bulunması halinde üyesi olduğu İş Sağlığı ve Güvenliği kuruluyla işbirliği içerisinde çalışmak.

-Çalışan temsilcisi ve destek elemanlarının çalışmalarına destek vermek ve bu kişilerle işbirliği yapmak.

İş Güvenliği Uzmanlarının Yetkileri

İş Güvenliği Uzmanının yetkileri aşağıda belirtilmiştir:

İşverene yazılı olarak bildirilen İş Sağlığı ve Güvenliğiyle ilgili alınması gerekli olan tedbirlerden hayati tehlike arz edenlerin, İş Güvenliği Uzmanı tarafından belirlenecek makul bir süre içerisinde işveren tarafından yerine getirilmemesi hâlinde, bu hususu işyerinin bağlı bulunduğu çalışma ve iş kurumu il müdürlüğüne bildirmek.
İşyerinde belirlemiş olduğu hayati tehlikenin ciddi ve önlenemez olması ve bu hususun acil müdahale gerektirmesi halinde işin durdurulması için işverene başvurmak.
Görevi gereği işyerinin bütün bölümlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda inceleme ve araştırma yapmak, gerekli bilgi ve belgelere ulaşmak ve çalışanlarla görüşmek.
Görevinin gerektirdiği konularda işverenin bilgisi dâhilinde ilgili kurum ve kuruluşlarla işyerinin iç düzenlemelerine uygun olarak işbirliği yapmak. Tam süreli iş protokolü ile görevlendirilen İş Güvenliği Uzmanları, çalıştıkları işyeri ile alakalı mesleki gelişmelerini sağlamaya yönelik eğitim, seminer ve panel gibi organizasyonlara katılma hakkına sahiptir. Bu gibi organizasyonlarda geçen sürelerden bir yıl içinde toplam beş iş günü kadarı çalışma süresinden sayılır ve bu süreler nedeniyle İş Güvenliği Uzmanının ücretinden herhangi bir kesinti yapılamaz.

İlginizi Çekebilir:  Kazı İşlerinde İş Güvenliği

İstanbul içinde, Efor OSGB, Tecrübeli İş güvenliği uzmanları ve işyeri hekimleriyle İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetlerinizde kaliteli ve güvenilir hizmet sunmaktadır.

Devamını oku

OSGB Makaleleri

Mesleki Yeterlilik Belgesi Nedir? Nasıl Alınır?

Yayınlanma tarihi

-

Mesleki Yeterlilik Belgesi

Mesleki Yeterlilik Belgesi Ne Demek?

Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme müesseselarınca, yetki kapsamlarında yer alan ulusal yeterlilik(ler)de tanımlanmış esaslara nazaran yürütülen ölçme değerlendirme faaliyetleri sonucunda başarılı olan bireyler için düzenlenen ve kişinin söz mevzusu ulusal yeterlilikte belirtilen öğrenme kazanımlarına (bilgi, yetenek ve yetkinlik) sahip bulunduğunu gösteren belgelerdir.

Kalite güvencesi sağlanmış ve uluslararası personel belgelendirme standardına göre akredite edilmiş bir sistem vasıtasıyla yansız, tutarlı, âdil ve emin şekilde yapılan ölçme değerlendirmeler sonucunda başarılı olan bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.

Mesleki Yeterlilik Belgesi Zorunluluğu Olan Meslekler

1- Ahşap Kalıpçı Seviye 3 İnşaat
2- Alçı Levha Uygulayıcısı Seviye 3 İnşaat
3- Alçı Sıva Uygulayıcısı Seviye 3 İnşaat
4- Alüminyum Kaynakçısı Seviye 3 Metal
5- Asansör Bakım ve Onarımcısı Seviye 3 Elektrik ve Elektronik
6- Asansör Bakım ve Onarımcısı Seviye 4 Elektrik ve Elektronik
7- Asansör Montajcısı Seviye 3 Elektrik ve Elektronik
8- Asansör Montajcısı Seviye 4 Elektrik ve Elektronik
9- Baca Kontrol Personeli (Bacacı) Seviye 4 Enerji
10- Baca Montaj Personeli (Bacacı) Seviye 3 Enerji
11- Betonarme Demircisi Seviye 3 İnşaat
12- Betoncu Seviye 3 İnşaat
13- Bitim İşlemleri Operatörü Seviye 3 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
14- Boyama Operatörü Seviye 3 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
15- Çelik Kaynakçısı Seviye 3 Metal
16- CNC Programcısı Seviye 4 Metal
17- CNC Programcısı Seviye 5 Metal
18- Direnç Kaynak Ayarcısı Seviye 4 Metal
19- Doğal Gaz Altyapı Yapım Kontrol Personeli Seviye 4 Enerji
20- Doğal Gaz Çelik Boru Kaynakçısı Seviye 3 Enerji
21- Doğal Gaz Isıtma ve Gaz Yak. Cih. Ser. Per. Seviye 4 Enerji
22- Doğal Gaz İşletme Bakım Operatörü Seviye 4 Enerji
23- Doğal Gaz Polietilen Boru Kaynakçısı Seviye 4 Enerji
24- Doğal Gaz Polietilen Boru Kaynakçısı Seviye 3 Enerji
25- Duvarcı Seviye 3 İnşaat
26- Endüstriyel Boru Montajcısı Seviye 3 İnşaat
27- Hidrolik – Pnömatikçi Seviye 4 Metal
28- Hidrolik – Pnömatikçi Seviye 5 Metal
29- İnşaat Boyacısı Seviye 3 İnşaat
30- İplik Bitim İşleri Operatörü Seviye 2 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
31- İplik Eğirme Operatörü Seviye 2 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
32- Isı Yalıtımcısı Seviye 3 İnşaat
33- Isıtma ve Doğal Gaz İç Tesisat Yapım Per. Seviye 3 Enerji
34- İskele Kurulum Elemanı Seviye 3 İnşaat
35- Kaynak Operatörü Seviye 4 Metal
36- Makine Bakımcı Seviye 5 Otomotiv
37- Makine Bakımcı Seviye 4 Otomotiv
38- Makine Bakımcı Seviye 3 Otomotiv
39- Makine Montajcısı Seviye 3 Metal
40- Makine Montajcısı Seviye 4 Metal
41- Metal Kesim Operatörü Seviye 4 Metal
42- Metal Kesimci Seviye 3 Metal
43- Metal Levha İşleme Tezgâh İşçisi Seviye 3 Metal
44- Metal Levha İşleme Tezgâh Operatörü Seviye 4 Metal
45- Metal Sac İşlemeci Seviye 3 Metal
46- Metal Sac İşlemeci Seviye 4 Metal
47- Motor Testçisi Seviye 4 Otomotiv
48- Motor Testçisi Seviye 5 Otomotiv
49- Motosiklet Bakım Onarımcısı Seviye 4 Otomotiv
50- NC/CNC Tak. Tez. Elek./Elektronik Ser. Gör. Seviye 5 Metal
51- NC/CNC Tak. Tezgahları Mekanik Ser. Gör. Seviye 5 Metal
52- NC/CNC Takım Tezgahları Uyg. ve Ser. Gör. Seviye 5 Metal
53- Ön İplik Operatörü Seviye 3 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
54- Ön Terbiye Operatörü Seviye 3 Tekstil, Hazır Giyim, Deri
55- Otomotiv Boya Onarımcısı Seviye 4 Otomotiv
56- Otomotiv Boyacısı Seviye 4 Otomotiv
57- Otomotiv Boyacısı Seviye 3 Otomotiv
58- Otomotiv Elektromekanikçisi Seviye 5 Otomotiv
59- Otomotiv Kaportacısı Seviye 4 Otomotiv
60- Otomotiv Kaportacısı Seviye 3 Otomotiv
61- Otomotiv Mekanikçisi Seviye 4 Otomotiv
62- Otomotiv Montajcısı Seviye 3 Otomotiv
63- Otomotiv Montajcısı Seviye 4 Otomotiv
64- Otomotiv Prototipçisi Seviye 4 Otomotiv
65- Otomotiv Prototipçisi Seviye 5 Otomotiv
66- Otomotiv Sac Şekillendirmecisi Seviye 4 Otomotiv
67- Otomotiv Sac Şekillendirmecisi Seviye 3 Otomotiv
68- Otomotiv Sac ve Gövde Kaynakçısı Seviye 3 Metal
69- Otomotiv Sac ve Gövde Kaynakçısı Seviye 4 Metal
70- Panel Kalıpçı Seviye 3 İnşaat
71- Plastik Kaynakçısı Seviye 3 Enerji
72- PVC Doğrama Montajcısı Seviye 3 İnşaat
73- Refrakterci Seviye 4 Metal
74- Refrakterci Seviye 3 Metal
75- Seramik Karo Kaplamacısı Seviye 3 İnşaat
76- Ses Yalıtımcısı Seviye 3 İnşaat
77- Sıvacı Seviye 3 İnşaat
78- Su Yalıtımcısı Seviye 3 İnşaat
79- Tren Makinisti Seviye 4 Ulaştırma, Lojistik ve Haberleşme
80- Tünel Kalıpçı Seviye 3 İnşaat
81- Yangın Yalıtımcısı Seviye 3 İnşaat

İlginizi Çekebilir:  Hastanelerde İş Sağlığı ve Güvenliği

5

Devamını oku

OSGB Makaleleri

İSG ACİL DURUM EĞİTİMİ

Büyük bir acil durum yaşayan işletmelerin yüzde 50’si faaliyetlerine son vermekte, kapanışların yüzde 90’ı ilk iki sene içerisinde gerçekleşmektedir.

Yayınlanma tarihi

-

acil durum eylem planı

İSG ACİL DURUM EĞİTİMİ

Acil Durumlar Neden Yönetilmeli

İşletmelerin her yıl ortalama yüzde 20’si geniş kapsamlı bir faaliyet kesintisi yaşamaktadır. Büyük bir acil durum yaşayan işletmelerin yüzde 50’si faaliyetlerine son vermekte, kapanışların yüzde 90’ı ilk iki sene içerisinde gerçekleşmektedir.

Deprem, heyelan, sel, yangın, iş kazaları, trafik kazaları, terör saldırıları ve sabotajlar nedeniyle kurumlar her yıl ortalama 100 bin dolar kaybetmektedirler. Yaşanan bu afetler ve felaketler can ve mal kayıplarının yanı sıra, geri dönüşü olmayan çevre bozulmalarına da neden olabilmektedir. Acil durumlarda meydana gelen kayıpların para hanesi hariç, diğer kayıplar asla geri doldurulamaz. Ölmüş bir çalışanı bir daha diriltemezsiniz ya da petrol ile kirlenmiş bir denizi, onlarca yıl eski haline getiremezsiniz.Bu nedenledir ki afet ve felaketlere hazırlıklı olmak, acil durumlara yönelik planlamaları yapmak, varsa bu planlamaları tekrar gözden geçirmek ve bunun “Acil Durum Yönetim Sistemi” kavramı açısından ele alınması gerekmektedir.

1.2 Kurumsal Acil Durum Planları

İşletmelerde, yarattıkları etki ve alınacak tedbirlerin derecelerine göre, farklı acil durum planları hazırlanmaktadır. Ancak benzer acil durumlar için değişik isimlerde birden çok acil durum planının hazırlanması işletmelerde karışıklığa sebep olmakta ve gerçekte hiçbiri efektif olarak çalışmamaktadır. Birbirinden bağımsız ama aynı olay üzerine odaklanan planlar farklı kurum onayına gitmekte ve hükümetin farklı birimleri tarafından birbirinden bağımsız olarak denetlenmektedir.

1.2.1 Acil Durum Plan Çeşitleri

Bugün, acil durumlarla ilgili olarak yasalara bakıldığında, işletmelerde çok farklı yasal gerekliliklerin mevcudiyeti ile karşılaşırız ve bunların hemen hepsi bir şekilde, işletmelerdeki acil durumlarla ilgilidir. Örneğin işletmeler; 5188 Sayılı Özel Güvenlik Yasası’na göre “Koruma ve Güvenlik Planı”, Sabotajlara Karşı Korunma Yönetmeliği’ne göre, “Sabotajlara Karşı Korunma”, Büyük Endüstriyel Kazaların Önlenmesi ve Etkilerinin Azaltılması Hakkında Yönetmelik’e göre “Dahili Acil Durum Planı”, İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik’e göre “Acil Durum Planı”nı hazırlamak zorundadır.

İlginizi Çekebilir:  Kazı İşlerinde İş Güvenliği

Peki, sabotaj senaryosu durumunda hangi acil durum planı işletilecektir? Acil durum planı mı, sabotaj planı mı, yoksa sivil savunma planı mı? Ayrıca, söz konusu raporları hazırlarken, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”, “İlk Yardım Yönetmeliği”, “Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri Yönetmeliği” gibi ilave birçok yönetmelik daha kullanılmak zorunluluğu bulunmaktadır.

1.3 Acil Durum Yönetim Sistemi

Ülkemizdeki acil durumu ilgilendirecek birden çok planın bulunması ve dolayısıyla oluşan zorlukları ve karışıklıkları önlemek için tüm acil durum senaryolarını içeren, olayın vahametine göre derecelendirilen, tek bir master planın hazırlanmasının uygun olacağı düşünülmektedir. Tüm bunlar için ise acil durumlarda sistem yaklaşımı gerekmektedir.

İyi bir acil durum yönetim sistemi planlanırken afet öncesinde yapılması gerekenler, afet sırasında yapılması gerekenler ve afet sonrasında yapılması gerekenler göz önünde bulundurulmalıdır ve planlamanın her bir adımı buna göre yapılmalıdır.

1.3.1 Acil Durum Öncesi Planlama

Afet öncesi işin planlama kısmıdır ve herhangi bir potansiyel tehlikenin zararlarını azaltma, müdahale etme ve normal hayata dönmek için gerekli çalışmalar bu aşamada yapılmalıdır. Yani binanın yapısal ve organizasyonel olarak hazırlıkları bu aşamada yapılır.

Ülkemizdeki duruma bakılırsa; en çok “…mış gibi” yapılan kısım burasıdır. Görünüşte tüm kurum ve kuruluşların Acil Durum Eylem Planları vardır ancak neredeyse hemen hepsi gerçek bir durumunda işe yaramayacak olan planlardır. Yapısal olarak işletmelere bakıldığında, genelde acil durum kapıları yok ya da olması gerekenden çok uzakta konumlandırılmış (mesela pencereler veya balkon kapıları acil çıkış kapısı olmuş), ya üzerine kilit vurularak çıkış imkânsız hale getirilmiş ya da kaçış güzergâhları kiler haline getirilerek, acil durumda kullanılamaz halde olduğu gözlemlenmektedir.

Organizasyonel olarak bakınca ise çoğu zaman sadece bir ekip kurulmuş olduğu, bu ekiplerin almaları gereken eğitimleri layığıyla almadığı, bazen çalışanın acil durum ekibinde olduğundan haberinin olmaması, acil durumda nasıl koordine olacağını ekibin bilmiyor olması, ekiplerin sadece yangına göre hazırlanmış, diğer acil durumlardan bihaber olduğu durumları ile karşılaşılıyor.

İlginizi Çekebilir:  İlk Yardım Sertifikası

Yapılan tatbikatlar ise çoğunlukla sadece yangın tahliye tatbikatı olup, yönetmelikte istenilen “acil durum tatbikatlarını” temsil etmemektedir.

Genel olarak bakıldığında bunun en bariz örneği inşaatlarda yaşanmaktadır. Birçok taşeronun bulunduğu inşaat alanlarında acil durum planları kâğıt üstünde bulunmakta, tatbikatlar layığıyla yapılamamakta, yüksek orandaki işçi değişiminden ötürü ekipler istenildiği gibi yetiştirilmemekte ve sonuç olarak hiçbir zaman işe yaramayan “…mış gibi” acil durum yönetimi yapılmaktadır.

Devamını oku

Trending