Takip Edin

OSGB Makaleleri

İş Kazasında Yapılması Gerekenler

Yayınlanma tarihi

-

iş kazasında yapılması gerekenler

İş Kazasında Yapılması Gerekenler

İş kazaları bütün sektörlerde meydana gelmektedir.  İş kazalarını önlemek için sektörlere göre iş sağlığı ve güvenliği kapsamında güvenlik önlemi almak mühim bir konudur. Özellikle alacağınız önlemler sırasında panik olmamanız ve bilinçli olmanız oldukça önemli bir konudur.

Bu nedenle bir iş kazası meydana geldiğinde yapılması gerekenleri kısaca anlatacağız;

1)Çalışmayı Bırakın

Panikle hareket ederseniz iş kazası sonucu olası tehlikeyi arttırabilirsiniz. Araştırmalara göre iş kazası yaşanan bir ortamda çalışanların istemeden kaza bölgesine ve ya kaza alanı dışına yöneldiği vurgulanmaktadır. İnsan psikolojisi, kaza gibi olumsuz bir olayda o an yaptığı iş haricinde bir işe yönelmektedir. Genelde çoğu kaza alanında insanlar kaza alanını görmek yada kazayı yaşayan yakını ise müdahale etmek isterler. Bu gibi durumlarda alanda yaşanan iş kazası durumunda oluşan telaş,üzüntü, çalışan makinelerin tehlikesi umursanmadığı takdirde daha farklı iş kazalarına yol açabilirsiniz.

Bu nedenle, bir kaza sırasında ilk yapılması gereken şey işyerinde veya ilgili bölümdeki tüm çalışmanın, araç trafiğinin ve makinelerin durdurulmasıdır.

2)İş Kazası Yaşayan Çalışanın Durumunu Kontrol Edin!

İş kazası yaşayan çalışanın sağlık durumunu tespit etmek oldukça muhimdir. Olay sırasında birden çok kişide yara almış olabilir. Bu gibi olaylarda durumu acil olan çalışana bir an önce tıbbi müdahale yapılması gereklidir. Ayrıca 112 acil yardım arandığında tüm kaza geçiren kişilerin durumunu net olarak belirtebilmek önemlidir.Sağlık problemi daha normal olan çalışanlarda sakinleştirilmesi ve telkin edilmesi gereklidir.

3)112 Aranmalı

İş kazası yaşayan çalışanlara acil ilkyardım uygulaması oldukça muhim bir konudur. İlkyardım konusunda iş kazası yaşayan çalışana alanda bulunan deneyimli bilinçli bir kişinin müdahale yapması gerekmektedir. Aksi takdirde ilkyardım eğitimi almıyorsa müdahale yapmamalıdır. Yardım uygularken doğru ve etkili şekilde davranmak, eğer ilkyardım konusunda bilgili kimse yoksa hiç yardım uygulamamak daha doğrudur. Kaza geçiren kişilere ilkyardım uygularken aynı zamanda 112 Acil’e de haber verilmelidir.

İlginizi Çekebilir:  Fiziksel Risk Etmenleri

Kazalarda 112 Acil’i aramak, kaza yerini ve durumu net şekilde anlatmak ve onlardan gelen talimatlar doğrultusunda hareket etmek, kaza geçiren kişilerin sağlığı açısından çok önemlidir.

Unutmayın ki kazalar sonucu hayatını kaybeden kişilerin yaklaşık % 40’ı hatalı ilkyardım uygulaması veya hiç uygulanmaması nedeniyle hayatını kaybetmiştir

4) Alan Güvenliği Oluşturun

İş kazasının yaşandığı alanda ilkyardım yapılmasını önleyici ayrıca diğer çalışanlarıda zarar görmesine sebep olacak malzemeler ve olaylar olabilir. Alev kaynakları, yanıcı ve yakıcı malzemeler, kesici aletler, patlama tehlikesi olan basınçlı aletler, kırık cam veya ekipman parçaları olay yerinde bulunabilecek başlıca tehlike kaynaklarıdır.

Bunların ortamdan uzaklaştırılması, yeni kazalara yol açmamak açısından önemlidir. İş kazası yaşanan alanı korumaya alırken kanıt olarak sunulabilecek malzemelerin yada bilgilerin zarar görmemesi için dikkat edilmelidir.Mümkünse fotoğraf veya video çekilmeli ve malzemeler daha sonra ortamdan uzaklaştırılmalıdır. Bu sayede kazanın oluş şekli ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi sahibi olunabilir. Ayrıca adli bir vaka oluşması durumunda delil olarak da kullanılabilir.

5) İş Kazasından Sonrası Bilgi Toplayın

İş kazalarında, kazanın sebeplerini ortaya çıkarmak o kazaya engel olmasa bile daha sonra meydana gelebilecek kazaları önleme konusunda alınacak önlemlere dair bizlere ışık tutacaktır. Ayrıca olayda ölüm veya kalıcı sakatlık durumu oluştuysa adli vaka haline döneceğinden bu sebepler delil olarak da kullanılabilir.

Kaza ile ilgili öncelikle kaza olan bölgenin fotoğrafları çekilmeli, varsa makina-ekipman parçaları toplanmalıdır. Kazaya şahit olan kişilerin ifadeleri not edilmelidir. İşyerine ait kamera sistemi varsa bir kopyası alınmalı ve ayrı bir ortamda saklanmalıdır.

 

 

 

 

 

 

OSGB Duyuruları

İşe Giriş Sağlık Raporu

Yayınlanma tarihi

-

İşe Giriş Sağlık Raporu

İşe Giriş Sağlık Raporu

Sağlık raporu işe giriş için alınması gereken zorunlu bir belgedir.

Sağlık Raporu Nereden ve Nasıl Alınır ?

Çalışanların işe giriş sağlık raporu 6331 sayılı İş Sağılı ve Güvenliği Yasası gereğince OSGB İşyeri hekimleri tarafından verilmektedir. İlgili hekim gerekli kontrolleri yaptıktan sonra çalışanın işe uygunluğunu değerlendirir. Daha sonra işe giriş periyodik muayene formunu doldurarak çalışmaya elverişlidir onayı verir.

OSGB İşyeri hekimleri; işe giren her işçiye gerekli muayeneleri yapar, poliklinik ve laboratuvar tahlil raporlarını inceler ve işe uygunluklarını onaylar. Yapılan iş türüne göre belirlenen periyotlarda çalışanların periyodik muayenelerini yaparak mesleki maruziyetleri belirler ve işyeri sağlık gözetimlerini yaparlar.

Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfa giren işlerde çalışacak çalışanların işe girişlerinde, işe uygun olduklarının fiziki muayene ve laboratuar tahlillerine dayanılarak hazırlanan OSGB sağlık raporu ile belirlenmesi zorunludur. Bu tip iş kollarında işe giriş sağlık raporu alınmadan işe başlatılması halinde çalışan başına 1350.TL para cezası uygulanmaktadır.

İşin devamı süresince asgari olarak çok tehlikeli işlerde yılda 1, tehlikeli işlerde 3 yılda bir, az tehlikeli işlerde 5 yılda 1 tekrar sağlık raporu ve işyeri hekimi onayı işlemleri tekrarlanmak durumundadır. OSGB İşyeri hekiminin gerekli görmesi halinde ise sağlık raporu işlemleri yasal asgari süre gözetilmeksizin yapılır.

İş İçin Sağlık Raporu Ne Zaman Alınır ?

Anayasanın 6331 sayılı yasasının ” Sağlıklı Gözetin” başlıklı 15. maddesine göre iş verenler işçilerine;
• İşe girdiklerinde
• İş değişikliğinde
• İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaştıktan sonra işe dönüş talebi halinde
• İşin devamı süresince çalışanın ve işin niteliği ile iş yerinin tehlike sınıfına göre bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla yaptıkları işe uygun olup olmadığına dair sağlık raporu almak zorundadırlar.

İlginizi Çekebilir:  Fiziksel Risk Etmenleri

10’dan Az Çalışana Sahip İşyerleri İçin Sağlık Raporu

Ancak iş için sağlık raporu nasıl alınır konusunda bahsettiklerimiz hakkında istisnai bir durum mevcuttur. Geçtiğimiz sene çıkartılmış olan Torba Yasa ile 10’dan daha az sayıda çalışanı bulunan ve az tehlikeli işyerleri için kamu hizmet sunucuları veya aile hekimlerinde de sağlık raporu alınabilmektedir.

Başka bir anlatım ile şayet ondan az sayıda çalışanınız varsa ve örneğin ofis işyeri gibi az tehlikeli sektörlerde faaliyet gösteren bir işyerinde çalışacaksanız sağlık raporu olarak işçinizin aile hekimi veya bir devlet hastanesinden alacağı sağlık raporunu kabul edebilmektesiniz. Ancak özellikle belirtmek gerekirse bu sadece az tehlikeli işyerleri ile ondan az sayıda çalışanı olan işyerleri için geçerlidir. Şayet maden, fabrika gibi tehlikeli veya depoculuk faaliyetleri gibi tehlikeli işlerde çalışan sayınız bir iki kişi bile olsa sağlık raporu işyeri hekiminden alınmak zorundadır.

İş İçin Sağlık Raporu Özel Hastanelerden Alınabilir Mi?

Burada çok sorulan sorulardan bir tanesi de işçiler için alınmak istenen sağlık raporunun özel hastanelerden temin edilip edilemeyeceğidir. Sağlık Bakanlığının 07.05.2004 tarihli 2004/67 sayılı Özel Hastanelerde Sağlık Kurulu Raporu Düzenlenmesi Hakkında Genelgesinde “Özel hastanelerde; usulüne uygun olarak teşekkül ettirilmiş olsa bile özürlü sağlık kurulu raporu, vergi muafiyeti raporu, yurt dışı tedavi raporu, maluliyet raporu, özel tertibatlı araç ithali amacıyla alınan raporlar gibi özellikli raporlar verilemez” hükümleri yer almaktadır. Bu sebepten dolayı özel hastaneler veya özel sağlık hizmeti sunucuları işe giriş ve aralıklı sağlık muayeneleri için sağlık raporu veremez. Özel hastanelerden alınan işçi raporları bu madde yüzünden geçersizdir.

İş İçin Alınan Sağlık Raporu Ücretli Midir? Ücreti Ne Kadardır?

Tek Hekim Sağlık Raporu için; Sağlık Bakanlığı Fiyatı 50 TL, Üniversite Fiyatı 75 TL, Sağlık Kurulu Raporu için ise; Sağlık Bakanlığı 200 TL, Üniversite Fiyatı 300 TL ücret alınıyor. Aile hekimlerinden ve işyeri hekimlerinden temin edeceğiniz sağlık raporu ise ücretsiz olarak verilmektedir.
Ne yazıktır ki, iş kazaları ve meslek hastalıklarının tespit edilmesi için bu kadar hayati öneme sahip olan periyodik kontrolleri ne işçilerimiz ne de işverenlerimiz önemsemektedir. İşe giriş için gerekli olan sağlık raporu almak halen bürokratik bir engel ya da zaman kaybı olarak görülmektedir. Sağlık raporu alma işlemini işçiler ikametgah vermek gibi, personel müdürlükleri de evrak toplama işi olarak görmekteler. İşçiler “Bana bir şey olmaz!” mantığı ile hareket etmektedirler. Ancak her sene ülkemizde 2 binin üzerinde ölümlü iş kazası olduğunu unutmamamız gerekmektedir.

İlginizi Çekebilir:  Toplanma Alanı Nedir?

İşe giriş sağlık raporu ücreti,İşe giriş sağlık raporu aile hekimi,İşe giriş sağlık raporu örneği,işe giriş sağlık raporu alınacak merkezlerin listesiişe giriş sağlık raporu veren hastaneler

Devamını oku

OSGB Haberleri

İşe Giriş Sağlık Raporu

Yayınlanma tarihi

-

İşe Giriş Sağlık Raporu

İşe Giriş Sağlık Raporu

Sağlık raporu işe giriş için alınması gereken zorunlu bir belgedir.

Sağlık Raporu Nereden ve Nasıl Alınır ?

Çalışanların işe giriş sağlık raporu 6331 sayılı İş Sağılı ve Güvenliği Yasası gereğince OSGB İşyeri hekimleri tarafından verilmektedir. İlgili hekim gerekli kontrolleri yaptıktan sonra çalışanın işe uygunluğunu değerlendirir. Daha sonra işe giriş periyodik muayene formunu doldurarak çalışmaya elverişlidir onayı verir.

OSGB İşyeri hekimleri; işe giren her işçiye gerekli muayeneleri yapar, poliklinik ve laboratuvar tahlil raporlarını inceler ve işe uygunluklarını onaylar. Yapılan iş türüne göre belirlenen periyotlarda çalışanların periyodik muayenelerini yaparak mesleki maruziyetleri belirler ve işyeri sağlık gözetimlerini yaparlar.

Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfa giren işlerde çalışacak çalışanların işe girişlerinde, işe uygun olduklarının fiziki muayene ve laboratuar tahlillerine dayanılarak hazırlanan OSGB sağlık raporu ile belirlenmesi zorunludur. Bu tip iş kollarında işe giriş sağlık raporu alınmadan işe başlatılması halinde çalışan başına 1350.TL para cezası uygulanmaktadır.

İşin devamı süresince asgari olarak çok tehlikeli işlerde yılda 1, tehlikeli işlerde 3 yılda bir, az tehlikeli işlerde 5 yılda 1 tekrar sağlık raporu ve işyeri hekimi onayı işlemleri tekrarlanmak durumundadır. OSGB İşyeri hekiminin gerekli görmesi halinde ise sağlık raporu işlemleri yasal asgari süre gözetilmeksizin yapılır.

İş İçin Sağlık Raporu Ne Zaman Alınır ?

Anayasanın 6331 sayılı yasasının ” Sağlıklı Gözetin” başlıklı 15. maddesine göre iş verenler işçilerine;
• İşe girdiklerinde
• İş değişikliğinde
• İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaştıktan sonra işe dönüş talebi halinde
• İşin devamı süresince çalışanın ve işin niteliği ile iş yerinin tehlike sınıfına göre bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla yaptıkları işe uygun olup olmadığına dair sağlık raporu almak zorundadırlar.

İlginizi Çekebilir:  Türkiye'de İş Kazası İstatistikleri

10’dan Az Çalışana Sahip İşyerleri İçin Sağlık Raporu

Ancak iş için sağlık raporu nasıl alınır konusunda bahsettiklerimiz hakkında istisnai bir durum mevcuttur. Geçtiğimiz sene çıkartılmış olan Torba Yasa ile 10’dan daha az sayıda çalışanı bulunan ve az tehlikeli işyerleri için kamu hizmet sunucuları veya aile hekimlerinde de sağlık raporu alınabilmektedir.

Başka bir anlatım ile şayet ondan az sayıda çalışanınız varsa ve örneğin ofis işyeri gibi az tehlikeli sektörlerde faaliyet gösteren bir işyerinde çalışacaksanız sağlık raporu olarak işçinizin aile hekimi veya bir devlet hastanesinden alacağı sağlık raporunu kabul edebilmektesiniz. Ancak özellikle belirtmek gerekirse bu sadece az tehlikeli işyerleri ile ondan az sayıda çalışanı olan işyerleri için geçerlidir. Şayet maden, fabrika gibi tehlikeli veya depoculuk faaliyetleri gibi tehlikeli işlerde çalışan sayınız bir iki kişi bile olsa sağlık raporu işyeri hekiminden alınmak zorundadır.

İş İçin Sağlık Raporu Özel Hastanelerden Alınabilir Mi?

Burada çok sorulan sorulardan bir tanesi de işçiler için alınmak istenen sağlık raporunun özel hastanelerden temin edilip edilemeyeceğidir. Sağlık Bakanlığının 07.05.2004 tarihli 2004/67 sayılı Özel Hastanelerde Sağlık Kurulu Raporu Düzenlenmesi Hakkında Genelgesinde “Özel hastanelerde; usulüne uygun olarak teşekkül ettirilmiş olsa bile özürlü sağlık kurulu raporu, vergi muafiyeti raporu, yurt dışı tedavi raporu, maluliyet raporu, özel tertibatlı araç ithali amacıyla alınan raporlar gibi özellikli raporlar verilemez” hükümleri yer almaktadır. Bu sebepten dolayı özel hastaneler veya özel sağlık hizmeti sunucuları işe giriş ve aralıklı sağlık muayeneleri için sağlık raporu veremez. Özel hastanelerden alınan işçi raporları bu madde yüzünden geçersizdir.

İş İçin Alınan Sağlık Raporu Ücretli Midir? Ücreti Ne Kadardır?

Tek Hekim Sağlık Raporu için; Sağlık Bakanlığı Fiyatı 50 TL, Üniversite Fiyatı 75 TL, Sağlık Kurulu Raporu için ise; Sağlık Bakanlığı 200 TL, Üniversite Fiyatı 300 TL ücret alınıyor. Aile hekimlerinden ve işyeri hekimlerinden temin edeceğiniz sağlık raporu ise ücretsiz olarak verilmektedir.
Ne yazıktır ki, iş kazaları ve meslek hastalıklarının tespit edilmesi için bu kadar hayati öneme sahip olan periyodik kontrolleri ne işçilerimiz ne de işverenlerimiz önemsemektedir. İşe giriş için gerekli olan sağlık raporu almak halen bürokratik bir engel ya da zaman kaybı olarak görülmektedir. Sağlık raporu alma işlemini işçiler ikametgah vermek gibi, personel müdürlükleri de evrak toplama işi olarak görmekteler. İşçiler “Bana bir şey olmaz!” mantığı ile hareket etmektedirler. Ancak her sene ülkemizde 2 binin üzerinde ölümlü iş kazası olduğunu unutmamamız gerekmektedir.

İlginizi Çekebilir:  İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi

 

Devamını oku

OSGB Makaleleri

Hijyen Eğitimi

Yayınlanma tarihi

-

Hijyen Eğitimi

Hijyen Eğitimi

Hijyen eğitimi bir çok işletmenin mutlaka alması gereken iş sağlığı güvenliği eğitimleri kapsamına girmektedir. Başta yemekhaneler olmak üzere retaurantlar ve diğer benzeri gıda işletmelerinin çalışanlarına Hijyen eğitimi zorunlu tutmalılar.  İnsan sağlığı açısınsan hijyen eğitimi oldukça önemlidir. Aslında Hijyen Eğitimi sadece gıda işletmelerinde değil aynı zamanda bir çok sektörde geçerlidir. Temiz ve düzenli olmayan bir ortamda çalışanların iş sağlığı ve güvenliği tehdit altına girmiş olur.

Hijyen Eğitimi Yönetmeliği

Hijyen, Hijyen Eğitimi Yönetmeliği‘ne göre her işin özelliğine göre çalışanların kendi ve halk sağlığını tehlikeye sokmayacak biçimde hizmet vermesini sağlamak amacıyla yapılacak uygulamaların ve alınan temizlik önlemlerinin bütünü olarak tanımlanmıştır. Genel anlamda ise hijyen, sağlıklı bir yaşam için yapılan faaliyetlerin ve alınan önlemlerin tümüdür.

Hijyen Eğitimi Yönetmeliğine göre, özellikle gıda üretimi ve satışı yapılan işyerlerinde, hijyen eğitimi almayan kişilerin çalışması yasaktır.

Hijyen Eğitimini Kimler Almalı ?

Hijyen eğitimini genel olarak  gıda servisi ve satışı yapılan yerlerde çalışan,  ve gıdalar ile doğrudan temas eden kişiler tarafından alınmalıdır.

Hijyen Eğitimi Kimleri Kapsar;

İnsan bedeniyle birebir alakalı olan bütün işletmeler hijyen eğitimi sertifikası almak zorundadır. Aşağıda hijyen eğitimi kimleri kapsar sizler için listeledik.

  • Piercing ve döğme yapan işletmeler
  • Pansiyon, otel, misafirhane gibi kısa dönemli konaklama yapılan işletmeler
  • Okullar, eğitim kurumları
  • İçme veya insani kullanım suyu üretimi yapan yerler.
  • Doğal mineralli suların üretimini yapan yerler.
  • Kaplıca, hamam, sauna, berber, kuaför, masaj ve güzellik salonları ve benzeri yerler.
  • Yemekhane, çay ocağı, mutfak gibi alanlarda çalışanlar da hijyen eğitimi sertifikası
  • Ayrıca hijyen eğitimi alması zorunlu işletmeler yukarıda listelediğimiz kadarıyla bitmiyor. Ek olarak insan vücudunu yakından ilgilendiren bütün işletmeler hijyen eğitimini almak zorundadır.
İlginizi Çekebilir:  Kazı İşlerinde İş Güvenliği

Hijyen Eğitimini Kimler Verebilir?

Hijyen eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı öğretim kurumları tarafından verilebilir. Kurs sonunda katılımcı kursiyerlere Milli Eğitim Bakanlığı onaylı hijyen eğitimi sertifikası verilir.

Milli eğitim bakanlığı ile işveren arasında gerekli şartlar sağlanıp protokol düzenlenmesi halinde işverenin görevlendirdiği yetkili kişiler tarafından da hijyen eğitimi verilebilir.

Hijyen eğitimi sırasında kişisel hijyen ilkeleri ve uygulamaları, tuvalet temizliği ve kullanımı, el yıkama ve kurulama kuralları, maske, bone ve önlük gibi koruyucu giysi kullanımı, hastalık kaynakları, hastalıklardan korunma ve bulaşma yolları hakkında bilgiler verilir.

Hijyen Eğitimi Kaç Saat ?

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Hijyen kursu eğitimleri en fazla 40 (Kırk) en az 8 (Sekiz) saat olarak belirlenmiştir.

Hijyen Eğitimi Belgesi Geçerlilik Süresi

Hijyen eğitimi, kişiye özel verilen bir eğitim olup yönetmelikte yenilenmesine ve geçerlilik tarihine dair bir ifade yoktur. Yani mevcut yönetmeliğe göre hijyen eğitimi sertifikası ömür boyu geçerlidir.Ancak her ne kadar sertifika geçerliliği ömür boyu olsa da çalışanların hijyen konusunda bilgilerini tazelemek amacıyla işletme içinde eğitimler verilebilir.Hijyen eğitimi, çalışanların halk sağlığını tehdit edecek bulaşıcı hastalık taşımadığı anlamına gelmez. Bu nedenle gıda işinde çalışanların güncel yönetmeliklerde yer almasa bile periyodik olarak portör muayenesi de olması gereklidir.

 

 

 

 

 

Devamını oku

Trending